fjernefarvann.no

Mer om alvorlige skipsforlis og ulykker

Vi skal ikke helt gi slipp på dette alvorlige temaet, som i ny og ned inntreffer på alle hav rundt på kloden vår. Noen områder er hardere rammet enn andre. Blant annet på grunn av vanskelig forhold med sterke strømmer og grunner/skjær. Men med årene har jo heldigvis både kunnskap og utstyr blitt bedre, og ulykkene vi nå skal se på er både av nyere og eldre årgang. Jeg har ikke noe statistikk som viser hvor farlig det er å ferdes på havet, men jeg tror nok biltrafikk er langt mer farlig. Men utfallet blir ofte mer fatalt, når et skip forliser eller får andre problemer langt til havs. Norge har jo også en historie når det gjelder store forlis og ulykker, den som jeg tror er mest kjent i nyere tid er nok «Scandinavian Star» i 1990. Som de fleste sikkert vet, startet det en brann ombord men skipet sank aldri.

Le Joola

Dette er en ganske ny ulykke (2002) og legger seg inn på tredjeplassen på listen over verdens verste ulykker til havs. Med sine drøyt 1800 omkomne, er den i antall menneskeliv omtrent som ulykken i USA med «Sultana» i 1863 – denne ulykken har jeg nylig skrevet om. Le Joola gikk i trafikk mellom Senegal og Dakar, noe den hadde gjort i mange år – men 26.september 2002 gikk det fryktelig galt.

Uvær og langt fra land

Det er ofte det samme som går igjen når det kommer til de store katastrofene på havet, nemlig det at skipene har langt flere passasjerer enn det som er lovlig. Skipet var bygget for å kunne ta 580 personer ombord, men da uværet overrasket dem langt fra land – var nok antall mennesker ombord cirka 2000. Et annet problem var også at de seilte mye lenger til havs, enn det skipet hadde lov til. Det hele endte med kantring og svært mange mennesker druknet, det oppgis at kun 64 overlevde marerittet denne dagen i 2002. Nøyaktig hvor mange som druknet får man aldri svar på, da antall solgte billetter trolig var langt høyere enn det passasjerlistene forteller oss.

En rask redningsaksjon kunne reddet mange

Berge Istra

I ettertid fant man ut at katastrofen kunne vært langt mindre, enn det den ble. Selve kantringen var det mange som overlevde, men det tok flere timer før redningspersonell var på plass. Det tok også mer enn én time fra skipet fikk de første problemene, til det faktisk kantret. Hadde skipet fulgt sin rute, ville nok utfallet blitt noe helt annet – ja kanskje det ikke hadde blitt noe ulykke i det hele tatt. Hva årsaken til å legge ruten lenger ut på havet var, er for meg foreløpig ukjent. Det var det vi fikk med i denne omgang, og senere skal vi se på hva som skjedde med «Berge Istra» da det forliste i Sør-Kina-havet 30.desember 1975. Det store tankskipet var da på vei fra Brasil til Japan, men utenfor Filipinene gikk det veldig galt for den norskeide supertankeren.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

fjernefarvann © 2019