fjernefarvann.no

Amerikabåtene – en legende over Atlanterhavet

Vi skal ikke helt slippe taket i dette med den store utvandringen fra Norge til Amerika, men artiklene skal ikke bare handle om den delen av vår historie. Vi skal også bli bedre kjent med skipene, som seilt utallige ganger over Atlanterhavet i all slags vær og vind. At det kunne være svært tøffe forhold både for mannskap og passasjerer, er i alle fall sikkert. Om vi rekker å ta for oss alle skipene vet jeg ikke, men et utvalg av dem skal jeg i alle fall presentere for dere. Men nå skal vi tilbake til trafikken med utvandrere, som tidligere nevnt foregikk denne i mange år over Atlanterhavet. Noe alternativ til sjøveien fantes så klart ikke, da dette var lenge før flyene begynte å trafikkere over havet.

Kontrakt med skipsagent

Rederiene var opptatt av sikkerheten til sine passasjerer, og det var også pålagt dem en del krav fra myndighetene. Det å frakte passasjerer over Atlanterhavet, var med andre ord en forholdsvis omfattende prosess for alle parter. En skriftlig kontrakt måtte fremvises, og denne skulle altså være med en skipsagent som det het seg. Det var denne skipsagenten som stod ansvarlig for en del av reisen, slik som tog eller tilbringerskip. Vi må huske at folk på den tiden, ikke var noe reisevante og dette med å reise til Amerika var slett ikke noe småtteri.

Direkte fra Oslo til New York

Direkte fra Oslo til New York

Det var et stort fremskritt for Amerikalinjen, da de i 1913 åpnet seilinger direkte fra Oslo til New York. Seks år senere åpnet de også et flott billettutsalg og bagasje håndtering, som var plassert sentralt på Jernbanetorget i hovedstaden.

«Oslofjord» settes inn i 1949

Krigen er over i Norge og resten av verden forøvrig, året er 1949 og «Oslofjord» ankommer for første gang Oslo. Den ble møtt av et folkehav uten sidestykke, og politiet hadde parade med politi hester på kaia til Amerikalinjen.

Alle skipene til Amerikalinjen hadde det man kjenner som 1.klasse og 2.klasse, og på førstnevnte klasse var komforten svært høy – det samme kan man nok tenke seg at billettprisene også var. Men noen opplysninger om priser generelt, på en tur fra Oslo til New York har jeg ikke klart å finne enda.

På den tiden som Amerikalinjen hadde sin terminal på Vippetangen, kan man si at det var som å være på Oslo Lufthavn Gardermoen i våre dager. Luftfarten var jo som jeg har vært inne på tidligere, ikke kommet i gang. Skulle man til USA, ja så var det Amerikalinjen som var tilbudet.

Bedre kår i Norge

Etter krigen så bedret kårene seg etter hvert her hjemme i Norge, og folk fikk bedre arbeidstid, ferieordninger, boligforholdene ble bedre – ja kort sagt de så ikke det samme behovet for å flytte over Atlanteren lenger. Mot slutten av Amerikalinjen sin levetid, så gikk skipene mer og mer i cruise. Og fritidfart. Flyene tok mer og mer over kundene, og på 1970-tallet var det slutt for Amerikalinjen og rutefart over Atlanterhavet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

fjernefarvann © 2019